14.3.2019

Väärä hengitystekniikka aiheuttaa lihasjumeja

Osa ihmisistä hengittää huonolla tekniikalla. Usein he eivät kuitenkaan tiedosta sitä.

Asian havaitsemiseen tarvitaan hengityksen fysiologiaan perehtymistä pintaa syvemmältä. Ihmiset hengittävät usein liian pinnallisesti tai sitten he yrittävät hengittää liian isosti vetämällä keuhkot täyteen..

Vastaanotolleni tulevasta ihmisestä näen kuitenkin hyvin pian onko hänen hengitys jollaintapaa häiriintynyt. Erityisesti ennen puhetta nopeat ilmanottovedot suun kautta paljastavat helposti tällaisen häiriön. 

MERKKEJÄ HÄIRIINTYNEESTÄ HENGITYKSESTÄ

ovat myös esimerkiksi

  • jatkuva huokailu
  • nenän niiskuttaminen
  • rykiminen
  • kuorsaus
  • uniapnea
  • paniikkihäiriö
  • astma

Miten omaa hengitystekniikkaa voi sitten parantaa

Tärkeintä on tiedostaa hengityksessä käytettävät lihakset ja oppia hallitsemaan niitä ainakin ajatuksen tasolla. Joissain tapauksissa hengityslihakset ovat niin jumissa, ettei hengitys oikeasti edes onnistu oikein -siihen saa apua Hengitysalueen Avaavasta- ja Aktivoivasta hieronnasta.

Yleisempi ongelma on kuitenkin liikahengittäminen. Silloin arkihengityksen muuttaminen ja siirtyminen nenähengitykseen joka tilanteessa on tärkeintä.

Hengitysharjoitukset sitten lisäksi esim. pillin kanssa hengittäminen tai laulaminen. Kumpikaan ei onnistu ellei käytä tasapainoisesti kaikkia hengityslihaksia ja keuhkojen koko kapasiteettia. Itseasiassa minulla käy asiakkaina myös laulajia ja heille on ollut suuri hyöty sekä hengityslihaksien hieronnasta että hengitystekniikan korjaamisesta. 

HIEROJA

voi havaita vääränlaisen hengitystekniikan seuraukset lihasjumeina ja nivelhäiriöinä rintarangassa ja siihen niveltyvissä kylkiluissa, rintakehässä, niskassa ja kaulan alueella.  Oikeanlainen hengitys liikuttaa 146 eri niveltä ihmisen kehossa. Stressi, istumatyö ja elektronisten laitteiden näpyttely niska kumarassa edesauttavat sitä, että hengitys muuttuu liian pinnalliseksi tai virheelliseksi.

Huonolla hengitystekniikalla voi olla välillinen yhteys rintakehän lihaksiston kireyteen. Hengitystapa on jokaisella yksilöllinen. Siihen vaikuttavat, rintakehän rakenne, sairaudet ja lihavuus, erityisesti vyötärölihavuus.

Laihduttaminen onkin vyötärölihavuudesta kärsivälle luonnollinen keino parantaa hengitystekniikkaa. Lihava ihminen hengästyy helposti, sillä vatsaonteloon kertynyt rasva vastustaa pallean liikettä hengitettäessä.

Vyötärölihavaksi määritellään mies, jonka vyötärön ympärysmitta on enemmän kuin metri ja nainen, jonka vyötärönympärys on enemmän kuin 90 senttiä. Nämä mitat ylittää jopa kolmannes suomalaisista.


OIKEANLAINEN HENGITYS

on tasaista, äänetöntä, näkymätöntä ja vaivatonta. Siinä käytetään sekä palleaa että kylkivälilihaksia. Keuhkojen kaikki alueet tuulettuvat tasaisesti.

Tärkein lihas hengityksen kannalta on pallea. Sisäänhengityksessä pallealihas supistuu, jolloin rintaontelo laajenee ja ilmaa virtaa sisään.

Kun sisemmät kylkivälilihakset supistuvat, kylkiluut liikkuvat eteenpäin ja myös keuhkojen yläosiin alkaa virrata ilmaa. Hyvä vinkki on kuitenkin pitää hengitys aina solisluun alapuolella.

Uloshengityksessä ilma virtaa ulos itsestään. Vain raskaassa rasituksessa ilmaa puhalletaan ulos lihasvoimin.

HIEROJA tuntee väärän hengityksen seuraukset käsillään hengitykseen liittyvien nivelten jäykkyyksistä sekä lihasten toimintahäiriöistä.

Jos ihminen ei hengitä oikein, hänen rintakehänsä lihakset ovat jäykkiä. Myös niskan ja hartioiden lihakset voivat olla kankeita samasta syystä.

Asiaa voi testata itsekin siten, että käy selin makuulle, laittaa kädet rintalastan päälle ja tarkkailee, laajentuuko rintakehä sisään hengittäessä. -Jos vatsa ei sisään hengittäessä nouse, silloin hengitetään liiaksi keuhkojen yläosalla.

Sisään hengityksessä pallea painuu alaspäin ja mahdollistaa rintakehän laajenemisen sekä kylkiluiden liikkumisen, jolloin keuhkot täyttyvät.

Jos pallea ja ulommat kylkivälilihakset eivät aktivoidu riittävästi, apulihakset joutuvat liian isoon rooliin sisäänhengityksessä. Niistä iso osa sijaitsee kaulan alueella.

Jos hengitys ei muuten ole tarpeeksi tehokasta, ihminen saattaa alkaa auttaa hengitystä nostamalla hartioita ylöspäin ja jännittämällä kaulan alueen lihaksia. Se kuormittaa kaularangan lihaksia ja nikamia.

H.A.A.-HIERONNASSA käsittelen pinnallisen hengityksen aiheuttamia jumeja helpottamalla pallealihaksen ja kylkivälilihaksien sekä niihin liittyvien nivelten liikkuvuutta. Lisäksi voni vapauttaa lihasjännityksiä selässä, niskassa ja kaulassa.

Tarvittaessa opettan myös oikeanlaista hengitystekniikkaa HoitavaHengitys-kurssilla

Viisi vinkkiä oman hengityksen parantamiseksi:

1. RENTOUDU. Mitä kovemmilla kierroksilla sympaattinen hermosto käy, sitä enemmän lihakset jännittyvät. Stressaantunut ihminen on koko ajan taistele tai pakene -valmiudessa. Silloin hän myös usein hengittää nopeasti. Paras tapa rentoutua on hengittää syvään (ei ole sama kuin isosti), jolloin myös niska ja hartiat rentoutuvat. Palleahengitys aktivoi parasympaattista hermostoa ja se saa stressitasosi alenemaan.

2. HYRÄILE. Laulajan hengitys harjaantuu väkisinkin oikeanlaiseksi. Pitkiä sävelkulkuja ja nuotteja ei pysty laulamaan, ellei käytä keuhkojen koko kapasiteettia ja hengityslihaksia tasapuolisesti. Hyminä taas vapauttaa typpioksidia nenäonteloissa, josta on apua erityisesti poskiontelovaivoista kärsiville.

3. LAIHDUTA. Jos vyötärönympäryksesi on enemmän kuin metri (miehellä) tai 90 senttiä (naisella), vatsaan ja sisäelimien ympärille kertynyt rasva estää palleaa toimimasta kunnolla. Huomaat sen siitä, että hengästyt helposti. Laihduttaminen voi helpottaa merkittävästi hengitystä.

4. HARJOITTELE. Hengityslihasten voimaa voi vahvistaa hengittämällä vastusta vasten. Esim pillillä. HoitavaHengitys-kurssilla saat selkeät ohjeet ja henkilökohtaista ohjausta harjoitusten oikeanlaiseen toteuttamiseen. Markkinoilla on myös varta vasten kehitettyjä laitteita. Hengitysharjoituslaitteita markkinoidaan erityisesti urheilijoille, äänityöläisille, laulajille ja iäkkäille. Tutkijat selvittävät parhaillaan, kuinka paljon laitteesta voi olla hyötyä keuhkosairauksien hoidossa. Hengityksen korjaamisestahan näyttöä jo on!

5. KÄY H.A.A.-HIERONNASSAAsiaan perehtynyt hieroja voi laukaista hengityslihasten toimintahäiriöitä ja auttaa tiedostamaan, miten pallea ja kylkivälilihakset toimivat.h

Varaa aika heti. Tutustumistarjous 50€/75min ensimmäinen kerta

H.A.A. hieronta



Väärä hengitystapa aiheuttaa lihasjumeja
Takaisin Blogi-sivulle