25.9.2018

Toimiva verenkierto pitää sinut lämpimänä

Mahtavan kuuma hellekesä on takana. Muutamana aamuna olen jo joutunut kaivamaan talviasusteiden säilytyslaatikosta sormikkaat.. Kerroksia on puettu lisää ja kaulahuivi on ehdottomasti laitettava kaulaan. Viima voi aiheuttaa massiivisia päänsärkyjä kallonpohjaan. Villasukkia en poista käytöstä edes kesällä, vaikka tarkenisinkin. Rakastan villasukkia.

Olen tavannut ihmisiä, jotka palelivat lämpimästä säästä (tai pukeutumisesta) huolimatta. Tällöin puhutaan ääreisverenkierron ongelmista. Mikroverenkierron yksi tärkeä tehtävä on pitää varpaat ja sormet lämpimänä. Näin tapahtuu silloin kun verenkierto toimii optimaalisesti.

 

Mikä avuksi heikkoon ääreisverenkiertoon

Verenkierron ongelmille on monia syitä ja verenkierron virkistämiseksi monia konsteja. Yksi tehokas tapa on nauttia elintarvikevalmistetta  Activize  joka itsellänikin on ollut päivittäisessä käytössä jo useita vuosia. Se vilkastuttaa kaikkein pienimpien verisuonten verenkiertoa eli mikroverenkiertoa. Eli kylmiin käsiin ja jalkoihin ehdoton tuote.

Toinen keino tehostaa verenkiertoa on oikea hengitys.

Tämän opin Marketta Manniselta, Hoitavan Hengityksen kehittäjältä, kun olin hänen kurssillaan HoitavaHengitysHB-ohjaajaksi.

Metsästäjät huomio! Kun joudut olemaan pitkiä aikoja paikoillasi, vaikka peura-passissa, täysin liikkumatta, niin todistetusti tehokas tapa lämmitellä kohmeisia käsiä on vähennetty hengitys. Sitä voit oppia HoitavaHengitys-kurssilla. En ole pilkille hetkeen päässyt, mutta ehdottomasti tarvii kokeilla tämä keino ääriolosuhteissa myös!

Oikean hengityksen hyödyt kylmyyden estoon:

  1. Lämmönhukka pienenee.
  2. Verisuonet laajenevat.

Suurin virhe, minkä  voit tehdä hytistessäsi kylmässä, esim. bussipysäkillä seistessäsi, on hengittää liian suuresti. Hukataan lämpöä puhkumalla ja puhaltelemalla ja samalla haukotaan suun kautta sisään kylmää ilmaa.

Jäähdyttävän hengitysilman lisäksi kylmän tunnetta lisää heikentynyt verenkierto.

Liian suuri hengitys aiheuttaa hiilidioksidivajeen, josta seuraa sileiden lihasten supistuminen mm. verisuonten ympärillä. Verenkierron heikentyessä veri ei pääse yhtä tehokkaasti lämmittämään kylmenevää kehoa. Lisäongelma suuresta hengityksestä aiheutuu astmaatikoille, joilla myös ilmateiden ympärillä olevat lihakset supistuvat aiheuttaen hengenahdistusta.

Yllämainittuja vilun tunnetta lisäävien ilmiöiden ehkäisemiseksi hengitystä pienennetään. Tämä tapahtuu yksinkertaisimmillaan siirtymällä hengittämään nenän kautta ja hillitsemällä suuria puhalteluja. 

Pysyvämmin ja tehokkaammin hengitysvolyymin voi normalisoida Hoitava Hengitys -kursseilla opetettavien hengitysharjoitusten avulla.

Riittääkö toppatakki pitämään sinut lämpimänä?
Takaisin Blogi-sivulle